вторник, 27 января 2015 г.

Шкільний експеримент

 
        Наука хімія експериментальна, розвивається через накопичення та систематизацію експериментальних даних. В процесі вивчення хімії виконується велика кількість лабораторних і практичних робіт.
    Важлива роль при вивченні хіміївшколі надається експерименту. Експеримент допомагає учням наочно спостерігати дію хімічних законів, вивчати роль речовин в хімічних реакціях. Яскраве видовище перетворень речовин звичайно справляє великев раження на учнів, зацікавлює їх, підсилює увагу до слів вчителя. Методично правильно проведений експеримент зацікавлює, виховує в учнях любов до хімії, отже, щоб успішно викладати та навчати хімії, вчителю необхідно оволодіти шкільним хімічним експериментом. В результаті здійснення хімічного експерименту учні набувають необхідні знання та вміння, якібудуть співпрацювати в їх практичній та професійній діяльності.
      Шкільний експеримент ділиться на демонстраційний, який проводиться вчителем, та учнівський, який проводиться учнями. Важливу роль відіграє демонстраційний експеримент  у формуванні  вмінь учнів  самостійно проводити дослідження. Разомз учнями вчитель обговорює план проведення  досліду і добирає реактиви для його виконання.
Учні стежать за перебігом  реакції, її ознаками. Вчитель  запитує : чи буде маса речовин, утворених внаслідок  реакції, дорівнювати масі речовин, які вступили в реакцію? Під час обговорення повідомляється, що М.В.Ломоносов на основі висловлених ним  положень про будову речовини з атомів і молекул дійшов  такого висновку:оскільки під час  хімічної реакції відбувається сполучення та роз’єднання атомів, а самі  атоми зберігаються , то й сама маса речовин, які вступили у реакцію, має дорівнювати масі речовин, що утворилась внаслідок реакції. Теоретичні висновки вчений  підтвердив дослідами.
Учні у виглядісхеми, таблиць оформляють результати свого досліду, самостійно звітують про проведену роботу на основі спостережень. Щоб спрямувати і активізувати розумову діяльністьучнів, учитель ставить запитання під час підготовки, спостереження та обговорення дослідів.
          У процесі навчання потрібно поступово ускладнювати дослідницьку діяльність учнів і збільшувати частку їх самостійності у виконанні завдань у такій послідовності: спочатку проведення простих дослідів і пояснень під наглядом учителя; потім виконання нескладних досліджень за планом учителя із застосуванням знань з даної теми; самостійне планування   і виконання дослідницьких завдань, в яких використовуються знання з різних тем.
          Структура учнівського дослідження може бути такою: аналіз завдання → висуненняг іпотези → проектування досліду для перевірки гіпотези → складання плану експерименту → виконання експерименту → оформлення результатів експерименту → формулюванняв исновку.
Учнівський експеримент, в свою чергу, поділяється на лабораторні досліди, щопроводяться учнями в процесі набутт янових знань, та практичні роботи, які учні виконують після вивчення 1-2 тем. До роботи учні обов’язково готуються і самостійно прогнозують експеримент.
    Вміло використаний експеримент має велике значення не тільки для досягнення визначених освітніх та виховних задач у викладанні хімії, але й для розвитку пізнавальног озацікавлення учнів. Якщо вчитель вільно володіє хімічним експериментом і використовує його для набуття учнями знань та вмінь, то учні із зацікавленням вивчають хімію. При відсутності хімічного експерименту на уроках хімії різкоз нижується зацікавленість до предмету. Хімічний експеримент повинен бути засобом набуття знань, а не тільки ілюстрацією до теоретичних положень.
Дидактичнівимогиексперименту:
1.    Експеримент повинен бути невід’ємною частиною уроку в цілому (він повинен допомагати вчителю досягти осмислених, активнихз наньучнів, отже дуже тісно пов’язанимі з темою уроку, а не тільки цікавим фокусом).
2.    Займати невеликий відрізок часу.
3.    Експеримент повинен бути видовищним джерелом накопичення експериментальних вмінь.
4.    Найголовніша вимога до експерименту – бездоганна техніка проведення із одночасним поясненням та формуванням висновків, що призводить до вироблення активного хімічного мислення.
При проведенні хімічного експерименту вчитель повинен пам’ятати – безпечних дослідів немає. Отже найголовніша задача вчителя – дотримання техніки безпеки. Для цього перед виконанням дослідів повторюються правила  з ТБ і допомагають в цьому  “Забороняючи знаки”, “Інструктуючи знаки”, “Перестерігаючи знаки”.




Комментариев нет:

Отправить комментарий